manutd.com

Szczegóły umowy ze Snapdragon: brak klauzul związanych z Ligą Mistrzów, mecz Premier League w USA?

Joanna Bryndza
Zmień rozmiar tekstu:

Manchester United do lata 2023 roku przetrwał dekadę zawirowań. Od czasu przejścia na emeryturę sir Alexa Fergusona w 2013 roku, klub nie zdobył tytułu mistrza Premier League. W ciągu tych 10 lat tylko dwa razy udało się awansować do ćwierćfinału Ligi Mistrzów, oraz zatrudnić piątego stałego menedżera w osobie Erika ten Haga. Wydawało się, że Manchester United jest wystawiony na sprzedaż, a historyczny stadion Old Trafford oraz obiekty treningowe w Carrington wymagały istotnej modernizacji.

Artykuł Adama Craftona dla The Athletic – Treść oryginalna

W takiej sytuacji był Manchester United, który wkroczył na rynek w poszukiwaniu nowego sponsora widocznego na przodzie koszulki.

TeamViewer, niemiecka firma zajmująca się oprogramowaniem, ogłosiła w 2022 roku, że nie zamierza przedłużać pięcioletniej umowy z Manchesterem United o wartości 47 milionów funtów rocznie (37 milionów funtów według obecnych kursów), zawartej w 2021 roku. Obie strony do grudnia 2022 roku osiągnęły porozumienie, które pozwoliło klubowi odkupić prawa do sponsorowania miejsca na koszulce.

Poszukiwania zaprowadziły Victorię Timpson, dyrektor generalną do spraw sojuszy i partnerstwa Manchesteru United, do San Diego w Kalifornii, gdzie wysłała zapytanie do Dona McGuire’a – dyrektora marketingu Qualcomm, amerykańskiej firmy technologicznej i istniejącego partnera Manchesteru United – czy mogłaby podjąć działania. Po miesiącach negocjacji, zawarto trzyletni kontrakt o wartości 225 milionów dolarów (178,1 milionów funtów).

Nowy strój domowy przedstawia na przodzie logo Snapdragona, spółki zależnej Qualcomm, jako najważniejszego sponsora na koszulce, która będzie widniała podczas meczów męskiej oraz żeńskiej drużyny Manchesteru United. Snapdragon produkuje układy scalone lub procesory, znajdujące się szacunkowo w trzech miliardach urządzeń na całym świecie: w tym w smartfonach, komputerach osobistych, wirtualnej rzeczywistości, grach i samochodach.

W wywiadzie dla “The Athletic”, McGuire ujawnił, że:

– Snapdragon ma opcję przedłużenia kontraktu o kolejne dwa lata (poza początkową trzyletnią umową);

– roczna wartość kontraktu wynosi 75 milionów dolarów (59,3 milionów funtów), i nie zależy od zakwalifikowania się Manchesteru United do Ligi Mistrzów, a tym samym nie będzie żadnych kar finansowych, jeśli klub spędzi kolejne sezony poza tymi elitarnymi rozgrywkami;

– Snapdragon ma możliwość umieszczenia nazwy organizacji charytatywnej z przodu koszulki na jedno spotkanie w sezonie, aby promować szczytne cele;

– “bardzo sensownie i pozytywne” byłoby rozegrać pojedyncze mecze sezonu Premier League z udziałem Manchesteru United poza Anglią, np w kluczowym rynku jakim są Stany Zjednoczone;

– Snapdragon chciałby gościć żeńską drużynę Manchesteru United podczas tournee po Stanach Zjednoczonych, w tym na potencjalnym meczu towarzyskim z drużyną NWSL San Diego Wave, która rozgrywa swoje spotkania na stadionie Snapdragon w Kalifornii.

McGuire, w swoim biurze w San Diego wyjaśnia, dlaczego Manchester United pomimo słabszego okresu, pozostaje niezwykle atrakcyjnym klubem do sponsorowania. Snapdragon, który ma również umowę z zespołem wyścigowym, Mercedes w Formule 1, skorzystał z pomocy agencji sportowej CAA Sports, która przeprowadziła analizę lig i zespołów w różnych dyscyplinach sportowych, a także bliżej przyjrzała się krykietowi. 

– Piłka nożna to oczywiście najważniejszy sport na świecie – mówi McGuire. 

– To zapewnia ogromny zasięg, a najwyższą jakość piłki nożnej zapewnia Premier League. Mogliśmy zawrzeć umowę z Premier League, albo wyłącznie z F1, zamiast wchodzić na poziom klubów. Ale z filozoficznego punktu widzenia, zespoły są tam, gdzie jest pasja. Ludzie kochają zespoły, kierowców, piłkarzy. Niekoniecznie obchodzi ich liga. Liga jest od tego, by ustalać zasady i robić widowisko. Wybraliśmy Manchester United z kilku powodów. Jednym z nich jest skala: mają 1,1 miliarda fanów na całym świecie.

Manchester United od dawna korzysta z tej liczby, m.in gdy klub zwracał się do inwestorów, w tym do firmy petrochemicznej INEOS i katarskiego szejka Jassmia, podczas niedawnego przeglądu strategicznego, którego kulminacją było nabycie przez szefa INEOS, sir Jima Ratcliffe’a, 25 procent akcji klubu i zapewnienie kontroli nad operacjami piłkarskimi i biznesowymi. 

Czy McGuire naprawdę wierzy, że Manchester United ma tylu fanów? Jeśli tak, to jak definiuje się taką osobę?

– Przyglądasz się sprzedaży koszulek na całym świecie. Sprzedają więcej niż ktokolwiek inny. Patrzysz na zaangażowanie w mediach społecznościowych. Rozbiliśmy to według krajów: 253 miliony w Chinach. Chiny to ich największa rzesza fanów, co jest dla mnie naprawdę ważnym rynkiem. Indie są na drugim miejscu, a na trzecim Stany Zjednoczone.

– Chodzi o globalny zasięg marki i franczyzę na rynkach, które mnie interesują, ponieważ Snapdragon to marka o zasięgu globalnym. Muszę więc myśleć o sprawach poza Wielką Brytanią, poza rywalizacją pomiędzy Manchesterem United a Manchesterem City. To świetna dramaturgia, wspaniała pożywka dla wyobraźni i znakomite tło. Ale patrzę szeroko. Patrzę globalnie. Co przyniesie mi najlepsze rezultaty w stosunku do zainwestowanych środków? Dlatego skupiliśmy się na Manchesterze United.

McGuire przyznaje, że zaangażowanie finansowe w tę transakcję wymagało wewnętrznego przekonywania w Qualcomm.

– Trochę pchałem głaz pod górę, ponieważ nigdy wcześniej nie robiliśmy czegoś tak dużego. Ekwiwalent ekspozycji w transmisji w dowolnym meczu dla partnera Manchesteru United, może być tak wysoki, jak reklama Super Bowl. Wyobraź więc sobie 40 meczów w ciągu roku – możesz dać mi setki milionów dolarów, żebym po prostu reklamował się na całym świecie, albo możemy to zrobić za znacznie bardziej opłacalne kwoty.

To porozumienie będzie jednym z ostatnich zawartych przez Victorię Timpson, która opuści klub w ciągu trzech miesięcy, po inwestycji grupy INEOS. Przed nią ze swoich stanowisk ustąpili: były dyrektor klubu, Richard Arnold, tymczasowy dyrektor generalny, Patrick Stewart, dyrektor finansowy Cliff Baty, dyrektor ds. komunikacji i marketingu, Ellie Norman oraz dyrektor piłkarski, John Murtough.

Jedną z ról Timpson w zabezpieczeniu tego porozumienia było dopilnowanie, by zamieszanie w klubie nie wpłynęło negatywnie na sytuację finansową klubu. Jej zespół zdołał uniknąć jakichkolwiek karnych klauzul, jeśli Manchester United nie zakwalifikuje się do Ligi Mistrzów. Na przykład umowa na sprzęt z Adidasem obejmuje obniżkę, jeśli klub spędzi kolejne sezony poza tymi rozgrywkami.

– Uczciwość jest dla nas naprawdę ważna – kontynuuje McGuire.

– Istnieje kilka sposobów na zwycięstwo. Możesz wygrać na boisku. Chcemy być zwycięzcami. Wiedzieliśmy, że Manchester United podejmuje odpowiednie kroki, by poprawić operacje piłkarskie i przenieść je na wyższy poziom. I byliśmy pewni, że to się uda na dłuższą metę.

W zeszłym tygodniu dziennik “The Athletic” ujawnił, że klub rozważa sprzedaż praw do nazwy, zarówno zmodernizowanego Old Trafford, jak i nowego stadionu. Snapdragon już sponsoruje stadion w San Diego, i McGuire, zapytany czy rozważa takie podejście w przypadku Manchesteru United, wyjaśnił, że jego firma już pomaga w poprawie Wi-Fi na Old Trafford oraz w Carrington, gdzie twierdzi, iż łączność była “słaba”, ponieważ kompleks treningowy znajduje się na wsi, na południowy zachód od Manchesteru.

– Jeśli chcemy sięgnąć głębiej, będzie to naprawdę zależeć od wyników, jakie zobaczymy. I czy wierzymy, że moglibyśmy uzyskać z tego coś więcej? Ponieważ prawo malejących zysków istnieje we wszystkim.

– Podam doskonały przykład. Rozszerzyliśmy naszą współpracę z Mercedesem w Formule 1 na Akademię Formuły 1. Uważamy, że jest sens wspierać misję Akademii, która ma na celu stworzenie pierwszej kobiety-kierowcy w Formule 1. Dlatego rozszerzenie i łączenie naszej marki z 20-letnią Doriane Pin, która obecnie zajmuje drugie miejsce w Akademii Formuły 1, uważamy za dobre dla marki.

– Jeśli istnieje taka możliwość związana z Manchesterem United, która wykracza poza reklamę na przodzie koszulki, i wierzymy, że z tej relacji można wydobyć więcej, to z pewnością zawsze będziemy się temu przyglądać.

Niewykluczone, że takie dyskusję będą możliwe podczas nadchodzącego tournee Manchesteru United, podczas którego zostanie rozegrany mecz towarzyski z Realem Betis na stadionie Snapdragon w San Diego 31 lipca. Zeszłego lata również odbyło się spotkanie na tym stadionie przeciwko Wrexham. Zainteresowanie Manchesteru United w Stanach Zjednoczonych podkreśla fakt, że mecz towarzyski z Liverpoolem w Południowej Karolinie wyprzedał cały stadion na 77 tysięcy miejsc w ciągu 15 minut.

FIFA, organ zarządzający światową piłką nożną, obecnie przygląda się swoim zasadom, w kwestii decyzji, która może pozwolić na rozgrywanie ligowych meczów poza własnym krajem. To skłoniło dyrektorów NBC (która transmituje Premier League w USA), jak i CBS (amerykańscy nadawcy Ligi Mistrzów) do poparcia pomysłu rozgrywania pojedynczych meczów w Stanach Zjednoczonych.

Czy jako partner Manchesteru United oznaczałoby to lepszą ekspozycję Snapdragona?

– Oczywiście – mówi McGuire. – Weźmy przykład modelu NFL (liga futbolu amerykańskiego) i MLB (liga baseballu), gdzie za granicą rozgrywają swoje spotkania, które liczą się do ich bilansu zwycięstw i porażek. Dla Premier League i ogólnie dla europejskiej piłki nożnej ma to ogromny sens.

– Światowy futbol jest tak ekspansywny, a nasza marka jest obecna w każdym miejscu na świecie, i to przynosi nam fantastyczne korzyści. Właśnie pozyskaliśmy najnowszą drużynę w MLS, tutaj w San Diego, która będzie grać swoje domowe mecze na stadionie Snapdragon (od początku 2025 roku kiedy rozpocznie się sezon), więc jesteśmy z tego powodu bardzo zadowoleni. 

– Dzięki inwestycji Davida Beckhama w Inter Miami, przyjazdowi Lionela Messiego, Mistrzostwom Świata w Meksyku, USA i Kanadzie w 2026 roku, nabraliśmy ogromnego impetu. Dodatkowo mamy futbol kobiecy, poziom reprezentacji narodowej Stanów Zjednoczonych, i ligę NWSL, w której drużyna San Diego Wave gra na stadionie Snapdragon.

– Rozwijając i wykorzystując ten impet, a następnie decydując się na rozgrywanie meczów krajowych w innych lokalizacjach, uważam, że jest to pozytywne dla ligi, niezależnie czy będzie to tylko Premier League, czy również inne ligi. Myślę, że to niesamowite. Chodzi po prostu o poszerzenie grona odbiorców, prawda? Dlatego uważam, że to wspaniałe.

Kobieca drużyna Manchesteru United nigdy nie wystąpiła w meczu towarzyskim w Stanach Zjednoczonych, ale tego lata ich rywalki z Women’s Super League: Arsenal i Chelsea, zagrają przeciwko sobie oraz z drużynami NWSL: Washington Spirit i Gotham.

McGuire na koniec mówi z uśmiechem:

– Bardzo byśmy chcieli, aby kobieca drużyna Manchesteru United zagrała z San Diego Wave na stadionie Snapdragon. Chcemy by tak się stało. Myślę, że Wave również byłyby tym zainteresowane. To byłoby fenomenalne i faktycznie, rozmawialiśmy o tym. Zatem tak, tak, tak i tak, to odpowiedź na to.

Komentarze

Podobne wpisy

Najnowsze